Osobný rast
Ako viesť pútavé a efektívne prezentácie?
1. Na začiatku si dajte záležať – je veľmi dôležité, ako svoju prezentáciu odštartujete. Začiatkom musíte vzbudiť pozornosť a záujem obecenstva. Potom sa ho už snažíte udržať. Skúste ich na začiatku pobaviť, povedzte nejaký príbeh, vzbuďte túžbu po odpovediach...
2. Ukážte vašu vášeň – buďte úprimní, plní entuziazmu a vaši diváci sa vám odvďačia. Skvelí rečníci sa aj takto spájajú s ľuďmi a udržiavajú ich pozornosť.
3. Využívajte váš hlas efektívne – s hlasom treba pracovať. Zvyšujte hlasitosť, znižujte hlasitosť, meňte intonáciu, rýchlosť reči, robte prestávky. Vaša prezentácia bude záživnejšia, dynamickejšia a chytľavejšia.
4. Usmievajte sa a udržujte očný kontakt – prepojiť sa s poslucháčmi môžete aj tým, že budete príjemní, dobre naladení a že budete udržovať všade spomínaní očný kontakt. V súvislosti s prezentáciami sa to opakuje stále dokola a má to svoj dôvod – očným kontaktom si budujete s ľuďmi vzťah a potom vás pozornejšie počúvajú.
5. Využívajte aj neverbálny prejav – neverbálna komunikácia sa využíva vo väčšej miere ako verbálna, len si to neuvedomujeme. Aj pri efektívnej prezentácii by ste mali využívať reč tela. Vyhnite sa prekríženiu rúk, rukám za chrbtom alebo vo vačkoch. Dajte si záležať na sebavedomom postoji a robte gesta, ktorými zaujmete divákov.
6. Koncentrujte sa na hlavný odkaz – pred tvorbou prezentácie si dajte jasnú odpoveď na to, čo je jej hlavným odkazom. No a potom sa ju snažte okolo toho postaviť. Zároveň tento odkaz ešte zhrňte dvoma-troma vetami.
7. Zamerajte sa na potreby poslucháčov – vaša prezentácia musí byť vybudovaná s cieľom, aby z nej získali poslucháči čo najviac informácií. Keď ju pripravujete, zamyslíte sa nad tým, čo potrebujú poslucháči, čo chcú vedieť. Urobte ju tak, aby to poľahky pochopili.
8. Hovorte príbehy – ľudia reagujú pozitívne na príbehy zo života. Zahrňte ich do svojej prezentácie, pomôžu vám udržať pozornosť obecenstva a im pomôžu aj lepšie si zapamätať daný odkaz.
9. Využite pravidlo 10-20-30 – Guy Kawasaki je známy kvalitnými prezentáciami a pri vašich prezentáciách zhotovených v Power Pointe (alebo v inom programe) odporúča využívať toto pravidlo: 10 a menej snímkov, 20 a menej minút prezentácie, 30 bodov a viac, pokiaľ ide o veľkosť písma.
10. Uvoľnite sa – na záver to najdôležitejšie – ak chcete mať efektívnu prezentáciu, snažte sa zbaviť nervozity a buďte uvoľnení. Urobí to veľa. Ono je to náročné, ale časom sa to naučíte. Pred vami stoja ľudia, ktorí by tú prezentáciu lepšie neurobili. Ľudia, ktorí pochopia prípadnú chybu či zaváhania. Nemajte dopredu strach z vecí, ktoré sa nestali.
Zdieľať článok na Facebooku
Zaujal vás tento článok?
Staňte sa naším fanúšikom a nepremeškajte ďalšiu príležitosť rásť!
Mohlo by vás zaujímať
V akej oblasti chcete pomôcť?
Motivácia & inšpirácia
Zdravie & vitalita
Práca & podnikanie
Peniaze & bohatsvo
Život a vzťahy
Osobný rast